Kärnkompetenserna
Utbildningen Diplomerad Coach är baserad på de åtta kärnkompetenser den oberoende internationella branschorganisationen ICF (International Coaching Federation) tycker att en coach ska ha. Kärnkompetenserna är indelade i fyra grupper där varje grupp består av sådana färdigheter som logiskt hör ihop. Grupperna och de enskilda färdigheterna är inte rangordnade, de är alla viktiga delar som en coach ska kunna behärska.
Under utbildningen kommer du att få såväl teoretiska som praktiska kunskaper om dessa. Vi har valt att lägga tonvikten på den praktiska användningen för att du ska bli en så bra coach som möjligt. Här kan du läsa mer om de olika kärnkompetenserna och vad de innebär i rollen som coach.
Grupp A. Grunden
1) Agerar etiskt
En coach ska förstå och arbeta efter ICF:s
etiska riktlinjer och det är viktigt att klienten förstår att det som sägs
mellan coach och klient stannar där. Det är också viktigt att arbetet sköts
professionellt och att coach och klient har en yrkesmässig relation. Under
utbildningen går vi igenom de etiska riktlinjerna som ICF satt upp och
diskuterar vad de innebär i din roll som coach. Vi diskuterar värderingar,
människosyn och etiska dilemman som du som coach kan ställas inför.
2) Införlivar ett coachande förhållningssätt
Som coach är
det viktigt att ha ett förhållningssätt som är öppet, nyfiket, flexibelt och
klientfokuserat. Det är också viktigt att du som coach tar ansvar för ditt eget
lärande och utveckling i rollen som coach. Du får lära dig vad ett coachande
förhållningssätt innebär, hur du kan säkerställa ett ständigt lärande för dig
själv i din yrkesroll och hur du kan möta människor med olika personligheter, i
olika sammanhang och från olika kulturer.
Grupp B. Samskapar relationen
3) Upprättar och efterlever avtal och överenskommelser
När
coach och klient träffas skapas en tydlig överenskommelse om hur samarbetet ska
se ut. Här tydliggörs förväntningar och praktiska frågor, såsom arvode och
tidsbokning. Coachen arbetar också fram en coachingplan med sin klient där man
tittar på det övergripande målet för samarbetet och därefter har det som
riktlinje då man sätter upp mål för varje samtal så att coach och klient hela
tiden kan stämma av att man är på väg åt rätt håll. Under utbildningen får du
lära dig hur en coachingöverenskommelse kan se ut och vad som skiljer coaching
från andra typer av stödjande professioner. Vi går igenom när coaching inte är
lämpligt att använda och när du som coach ska hänvisa klienten vidare till
andra professioner. Vi går också igenom hur du kan lägga upp ett arbete med din
klient och hur arbete och avtal kan se ut om du arbetar med en tredje part som
beställare.
4) Utvecklar förtroende och trygghet
Det är viktigt att
klienten känner förtroende för sin coach och det arbete som man gör
tillsammans. Den relation som ni bygger upp ska kännas trygg och stödjande och
det är viktigt att det finns tillit och respekt - från båda håll. Du får också
lära dig om rapport - vad det är och hur du kan använda det för att skapa
förtroende och tillit hos din klient.
5) Bibehåller närvaro
För att skapa en trygg och stödjande
miljö är det viktigt att både coach och klient fullt ut är närvarande i
samtalet. Det innebär att coachen ser till att ni inte blir störda under
samtalet, varken av personer, telefoner eller omgivningar. Det är också viktigt
att coachen vågar låta samtalet byggas i stunden istället för att förbereda
sina frågor innan. På så sätt blir samtalet fokuserat på det som klienten
behöver här och nu. Vi går också igenom hur intuition kan vara ett viktigt verktyg
i det coachande samtalet.
Grupp C. Kommunicera effektivt
6) Lyssnar aktivt
Aktivt lyssnande handlar om att helt och
fullt fokusera på vad klienten säger och inte säger och att kunna uppfatta både
de verbala och icke- verbala budskapen. Coachen använder sammanfattningar och
speglingar för att säkerställa att man har förstått klienten och för att skapa
medvetenhet. Det är också viktigt att coachen håller sig till klientens agenda
istället för att sätta upp en egen. Under utbildningen går vi igenom olika nivåer
av lyssnande och övar praktiskt på att lyssna på ett coachande sätt samt att
förstå skillnaderna mellan de olika nivåerna.
7) Väcker medvetenhet
Coachens uppgift är att hjälpa klienten till insikt och lärande och ett av de
viktigaste verktyg är öppna, kraftfulla frågor som hjälper klienten att få nya
insikter och skapa motivation och handlingskraft. De öppna frågorna hjälper
också till att skapa större tydlighet, fler möjligheter och nytt lärande.
Coaching handlar om att hitta lösningar för att ta klienten mot sitt önskade
läge så frågorna som coachen ställer är lösningsinriktade och ställs för att ta
klienten närmare sitt mål. Under utbildningen går vi igenom hur man ställer
öppna, kraftfulla frågor och detta finns sedan med i alla övningar vi arbetar
med. Vi går också igenom hur vi kan arbeta med metaforer och liknelser för att
skapa ökad medvetenhet.
Grupp D. Främja lärande och utveckling
8) Faciliterar klientens utveckling
Coachen hjälper klienten
att omvandla lärande och insikter till handlingar och att hitta olika idéer och
lösningar som hjälper klienten att ta sig från nuläge till önskat läge. Coachen
hjälper klienten att sätta upp mål som blir tydliga och lätta att arbeta med,
att avgöra vilken väg som är mest effektiv och skapa handlingsplaner för att nå
dessa mål. Tillsammans formulerar man uppgifter som tar klienten fram mot målet
och stämmer kontinuerligt av och utvärderar planen. Om det behövs görs
justeringar. Mellan coachsamtalen arbetar klienten med de uppgifter som man
kommit fram till. En annan viktig uppgift för coachen är att hjälpa klienten
att se de framsteg som görs och fira framgångar
Under utbildningen kommer du att få en mängd verktyg och övningar som du kan arbeta med för att hjälpa din klient till ökad medvetenhet, nya insikter och en större förståelse för sin egen situation. Du får lära dig mer om olika sätt att sätta upp, formulera och arbeta med mål och målbilder. Vi går också igenom hur du utformar hållbara handlingsplaner och hur dessa följs upp längs vägen. Vi kommer under utbildningen även att gå igenom hur du stöttar din klient i att ta ansvar, hur du kan arbeta med motivation och drivkrafter, hur du följer upp det arbete som klienten gör, stöttar vid motgångar och hjälper klienten att se de framsteg som tas.
Du hittar kärnkompetenserna i sin helhet här.