Coachande bemötande, steg 1

Vill du stärka dina relationer och bidra till andras utveckling?

Oavsett i vilken roll du väljer att använda ett coachande bemötande så ser vi vilken skillnad det gör i människors kommunikation. Denna kurs vänder sig till dig som möter människor i din vardag och ger dig förståelse för hur du kan använda ett coachande bemötande i dina möten med kollegor, kunder, elever, klienter, patienter, vänner, barn eller andra samtalspartners. 

Bland våra deltagare finns HR-medarbetare, projektledare, försäljare, konsulter, tränare, personliga tränare, lärare, läkare, friskvårdsterapeuter, präster, frisörer, massörer, socialarbetare och föräldrar. Listan över yrkesroller som vi haft förmånen att möta är lång. Kort sagt passar den här kursen alla som arbetar med, eller vill arbeta med, människor, samtal, utveckling och förändring - eller sig själva.

Under kursen får du lära dig grunderna i ett coachande bemötande och hur du kan använda detta för att stötta människor omkring dig. Du får konkreta tips och verktyg för hur du lägger upp ett coachande samtal och får praktisk träning med återkoppling och stöd från erfarna coacher.

Tidigare deltagare beskriver hur de kunnat stötta i utmanande situationer och bidra till utveckling på ett helt nytt sätt efter kursen. De beskriver hur de hjälpt människor att växa, få nya insikter om sig själva och den situation de befinner sig i, hitta lösningar på utmaningar de står inför och stärka sin självbild. 

Upplägg
Under kursen varvas kortare teoretiska genomgångar med praktiska övningar, reflektioner och diskussioner med exempel från verkligheten. får du mycket praktisk övning för att känna dig trygg i alla delar vi går igenom. Du får dessutom många konkreta, enkla verktyg och övningar som du direkt kan börja använda i din vardag för att utveckla människor du möter - och dig själv.

Under heldagarna på plats lägger vi fokus på teoretiska genomgångar och praktisk träning av olika modeller och verktyg. Under de digitala halvdagarna fokuserar vi på erfarenhetsutbyte och handledning kring samtal ni haft med klienter på hemmaplan.  

Mellan kursomgångarna arbetar du på hemmaplan med de verktyg du fått med dig, allt för att skapa så stort och verklighetsnära lärande som möjligt. Mellan kursomgångarna får du även individuell handledning av en erfaren coach för att stötta dig i din utveckling. Du har också fri tillgång till support via telefon och e-post för att få svar på eventuella frågor som uppstår längs vägen.

Kursdatum

Kommande kursstarter

Hybrid (Linköping + online)

Kursstart, september 2024
3-4 september (Linköping)
30 september (Zoom, halvdag)
5 november (uppföljningsdag, Zoom, halvdag)

Din ansökan är inte bindande.

Fakta

OMFATTNING 
2 + 0,5 + 0,5 dagar under ca 2 månader varav
tv¨å heldagar (8.30-16.30) och en halvdag (8.30-12.00) med en uppföljande halvdag en tid efter avslutad utbildning.

HYBRIDUTBILDNING
Kursens två första dagar ges på plats i Linköping och övriga två dagar (halvdagar) på distans via Zoom.

MÅLGRUPP

Kursen passar dig som arbetar med människor, samtal, utveckling och förändring.

INVESTERING
14 900 kr (ex moms)
I priset ingår:

  • Omfattande kursmaterial med bland annat verktyg, övningar och mallar i vår digitala kursportal.
  • Två tillfällen med individuell handledning där du får återkoppling på dina coachande samtal.
  • Lunch samt för- och eftermiddagsfika under kursdagarna i Linköping.
  • Diplom efter avslutad utbildning.

Vid bokning av steg 1 och steg 2 vid samma tillfälle får du 10 % rabatt på kursavgiften och betalar endast 26.820 kr (ord. pris 29.800 kr). 

Ur innehållet

  • Coaching som samtalsmetod och förhållningssätt i yrkesrollen
  • Olika nivåer av lyssnande
  • Att ställa frågor som skapar insikt och utveckling
  • Utforma tydliga mål och handlingar som leder framåt
  • Skapa medvetenhet genom återkoppling och reflektion
  • Stärk motivation och tydliggör drivkrafter
  • Vanliga fallgropar
  • Konkreta verktyg och övningar för att coacha dina klienter
  • Praktisk träning  och handledning som gör dig trygg
    i att leda coachande samtal

Efter avslutad kurs vet du:

  • vad som skiljer coaching från andra typer av stödjande roller
  • när och hur du bäst använder ett coachande bemötande
  • hur du lyssnar på ett sätt som får människor att känna sig sedda
  • hur du skapar engagemang och motivation hos människor du möter
  • hur du får människor att ta större eget ansvar för sin utveckling
  • hur du stöttar människor till att formulera och nå sina mål
  • hur du leder coachande samtal

Utbildare

Ansvarig för våra kurser är Malin Boström. Malin har i många år arbetat som utbildare i coachande samtal och coachande ledarskap. Hon är internationellt certifierad coach genom såväl ICF som ICC. Malin har en bakgrund som pedagog och har mångårig erfarenhet av att coacha allt från ungdomar och privatpersoner till chefer och medarbetare. Hon brinner för att bidra till ett ökat välmående och stärkt självledarskap både på och utanför arbetsplatser genom att dela med sig av sina verktyg och erfarenheter av ett coachande bemötande. 

Företagsintern utbildning

Vill du att vi kommer till er och håller utbildningen? Boka in ett förutsättningslöst möte så berättar vi mer.